Поколението на милениумите, родени в широкия диапазон от 80-те и 90-те години на 20 век, става все по-непредсказуемо в управлението на личните финанси. Според експерти тяхната финансова грамотност не е на завидно равнище, докато начинът им на живот е по-скоро артистичен, отколкото отговорен. И в България оформящият се профил на длъжника е поколението на милениумите - самоуверени хора с добри доходи и желание за моментни покупки. Изкушенията да се притежават всички хубави, луксозни стоки на момента варират от най-новия мобилен телефон и лаптоп до екзотично пътуване и самостоятелно жилище. Така често младите изпадат в ситуацията на бързо изхарчена заплата и перото "заем" често остава необслужено, на фона на статистиката за намаляващи задължения на българите, чиято задлъжнялост през последната година е спаднала с 38% според колекторски фирми.

47% от българите признават, че не са финансово грамотни. Процентът се увеличава при по-младите до 18 години – 53%, а тези над 60 години са над 60%. Според световни финансови експерти проблемът с финансова грамотност и управлението на парите се корени в образователната система и нуждата от специални програми в училищата и университетите. Световна тенденция е студенти да теглят заеми, без да потърсят подходяща консултация или недостатъчна оценка на предимствата и недостатъците на опциите за финансиране. Съчетано с бума на технологиите, резултатът е млади хора, които са свръх дигитално грамотни, но финансово наивни.

До 75% от младежите до 25 г. предпочитат да теглят бърз кредит за малки суми, вместо да преминат дългата процедура на банките. Една от последните причини за кредит обаче е вложението в образователен курс или диплома. Според фирмите за бързи кредити сред по-често срещаните причини за теглене на кредит са: за почивка, за абитуриентски бал, за покриване на битови сметки и за връщане на заем към близки и приятели. Причините за младежката задлъжнялост експертите обясняват с твърде високите разходи за потребителски стоки. Младежите изпитват затруднения с плащанията си към онлайн магазини, доставчици на телекомуникационни услуги и фитнес центрове, докато хората на възраст между 25 и 59 години срещат проблеми с погасяването на потребителски или ипотечни кредити, сметки към енергийни компании и доставчици на телекомуникационни услуги.

Същевременно децата на хилядолетието не искат да имат дългове, както всеки друг. Те са притеснени, че не спестяват достатъчно, за да имат финансова сигурност. Затова експертите определят специфичното финансово обучение като панацея за преобръщането на тенденцията неподходящ човек да вземе заем в неподходящ момент, при неподходящи условия.